Få hjelp og veiledning

Min bagasje er forsinket, skadet eller bortkommet

Skadet/bortkommet bagasje

Skadet bagasje
Meld straks fra til flyselskapets representanter på flyplassen som fyller ut en skaderapport/etterlysningsskjema (Pir-rapport) som du får et eksemplar av. Flyselskapet avviser krav dersom rapport ikke foreligger. Reiseforsikringen dekker bortkommet bagasje. Kompensasjon for ev. redusert ferieutbytte er vanligvis ikke berettiget.

Ta kontakt med en veskeforretning (barnevognbutikk) eller lignende og undersøk om skaden kan repareres, og få dette utført om mulig. Kvittering for reparasjonskostnaden, skaderapport, reisebevis og boardingpass/bagasjekvittering sendes i original til ditt forsikringsselskap, alternativt til flyselskapet.

Kan ikke bagasjen repareres ber du butikkpersonalet skrive en bekreftelse på dette, samt gi en vurdering av bagasjens verdi, som de undertegner og stempler. Ved henvendelse til forsikringsselskapet eller flyselskapet oppgir du innkjøpspris og anskaffelsestidspunkt. Send eventuelt med kvittering for gjenstanden, samt skaderapport, reisebevis og boardingpass/bagasjekvittering i original.

Innhent også opplysninger om Iban og Swift nummer fra din bankforbindelse og sende dette med til flyselskapet. Flyselskapet trenger dette for utbetaling av erstatning. Enkelte flyselskap krever også kopi av ID.

Om du har spørsmål vedrørende bagasje ber vi deg henvende deg til flyselskapet.

Last ned skadeskjema for bagasjeskade hos Thomas Cook Airlines Scandinavia.
For øvrige flyselskaper klikk her.

Du kan også forsøke å ta kontakt med SAS de har bagasjehåndtering for flere av våre flyselskap.

Bortkommet bagasje
Meldes straks til flyselskapets representanter på flyplassen som fyller ut en skaderapport (Pir-rapport) som du får et eksemplar av. Flyselskapet etterlyser bagasjen og sørger for at du får beskjed så snart den kommer til rette.

Om bagasjen ikke kommer til rette innen et antall timer på utreisen, utbetaler flyselskapet vanligvis en viss kompensasjon til dekning av nødvendige innkjøp. Vær oppmerksom på at reiseforsikringen også vanligvis dekker nødvendige innkjøp inntil bagasjen kommer til rette under oppholdet. Se forsikringsvilkårene for informasjon.

Dersom bagasjen ikke kommer til rette fremmer du krav om tapt bagasje til ditt forsikringsselskap eller til flyselskapet.
Kompensasjon for eventuelt redusert ferieutbytte som følge av forsinket bagasje er ikke berettiget.

Airshells - beskytt bagasjen din
Airshells er en lett, men solid transportveske som kan romme en sammenleggbar barnevogn og stå imot hardhendt behandling ved flyplassens bagasjesortering.

Kan leies ved utreise fra alle flyplasser som Thomas Cook Airlines Scandinavia flyr fra i Danmark, Sverige, Norge og Finland eller via Airshells hjemmeside. Her finner du også produktutvalg, priser og leiebetingelser.

Aktuell informasjon

Hvor finner jeg passord til Min Side?

På Min Side kan du bestille / avbestille tillegg, betale din reise, melde deg på eller av nyhetsbrev, restplass- og hotellvarsel, og her kan...

Les mer

Klimakompenseres reisen min?

Fra og med den 29. april 2019 vil samtlige flyvninger, både flyvninger med vårt eget flyselskap Thomas Cook Airlines og øvrige...

Les mer

Hvilke hoteller inkluderer bagasje på reisen din?

Bagasje er inkludert på reisen din hvis du bestiller en chartertur til et av følgende hoteller Sunwing Family Resorts Sunprime Hotell Ocean...

Les mer